قبل از انتخاب محصول مشاوره رایگان دریافت کنید: 54695000-021                  

گام های اساسی برای داشتن ذهنیت کارآفرینی

گام های اساسی برای داشتن ذهنیت کارآفرینی

می توان گفت کارآفرینی مشابه یک سفر است که در طول آن فرد باید مصمم و قاطع بوده و با تمام وجود در این مسیر سرمایه گذاری کند. یک فرد کارآفرین برای اینکه به نقطه ثبات در کسب و کار خود برسد بایستی در برابر ناملایمات و مشکلاتی که در رابطه با کسب و کارش رُخ می دهد تاب آوری داشته باشد، در این صورت است که ذهنیت کارآفرینی شکل می گیرد.

"در ادامه 7 گام اساسی که در شکل گیری ذهنیت کارآفرینی تاثیر گذار هست را بیان می کنیم"

1) ساختار مخصوص خود را به وجود آورید.

بزرگترین چالش هر کارآفرین نوپا نداشتن ساختار است. در نظر داشته باشید شرایط که یک فرد کارآفرین با یک کارمند متفاوت است زیرا که کارآفرین به دلیل داشتن زمان های آزاد شاید دیرتر به کار خود مراجعه کند و یا مشغول امور دیگری شود که در این صورت می تواند موفقیت در کار را به تاخیر و یا با شکست روبه رو کند. از همین رو متعهد ماندن به اهداف خود که نیاز به داشتن ساختار است شاید کمی سخت به نظر برسد.

برای داشتن ذهنیت کارآفرینی باید برای خود ساختار ایجاد کرده و به آن متعهد شوید. زمان‌بندی خود را شناخته، برنامه‌ی فروش ایجاد کرده و فرایندهای ورود مشتری را به صورت کامل و با جزئیات شرح دهید. اجازه ندهید نداشتن ساختار کسب و کارتان را به صورت کامل تخریب کند.

۲) توانایی انجام کار شما را ملزم به اجرای آن نمی‌کند.

یکی از پدیده‌های جالبی که هنگام شروع کسب و کار رخ می‌دهد بروز فرصت‌های کاری جدید است. برخی از این فرصت‌ها به قدری هیجان‌انگیزند که در صورتی که هنوز ساختاری برای کسب و کار خود ایجاد نکرده باشید به راحتی می‌توانید بیش از حد توان یا زمان خود، انجام دهید. بله گفتن و پذیرفتن هر کاری که سر راهتان قرار می‌گیرد راهی مطمئن برای تضعیف کسب و کارتان است.

در ابتدای کار اتخاذ ذهنیتی که با آن بتوانید زمان و منابع خود را به صورت دقیق بررسی کنید دشوار خواهد بود اما به شما کمک می‌کند که روی ماموریت و چشم‌انداز خود متمرکز باشید. در صورتی که مشتری بالقوه ای دارید که در محدوده‌ی چشم‌انداز کار شما و مناسب کسب و کارتان نیست به راحتی و از روی ناامیدی او را قبول نکنید. به ماموریت خود پایبند بوده، کسب و کار خود را متناسب با چشم‌انداز کاریتان بسازید.

3) درباره کاری که انجام می دهید صحبت کنید.

این ذهنیت که درباره ی مسائل حساس مانند پول با دیگران گفتگو نکنید و یا اینکه در رابطه با کاری که انجام می دهید با دیگران بحث نکنید، چرا که این کار دور از ادب است! اما زمانی که شما کسب و کار خودتان را دارید اتفاقا بایستی به این کار عادت کنید چرا که با هر فردی که ملاقات خواهید داشت باید درباره ی کارتان گفت و گو کنید.

برای نمونه داشتن برخوردهای شانسی، مکالماتی که در صف یا با فرد بغل دستی خود در هواپیما انجام می دهید می تواند یک مشتری جدید را با کسب و کار شما آشنا و یا فروش کسب و کارتان را افزایش دهد. این ذهنیت که صحبت کردن با دیگران درباره ی خودتان یک تابو است را کنار بگذارید و در کمال ادب و احترام با هر فردی که به کسب و کار شما گوش می دهد هم صحبت شوید.

۴) متواضع و فروتن باشید.

هنگام ملاقات با کارآفرینان می‌توان متوجه شد که کدام یک از آن‌ها تجربه‌ی زیادی در حوزه‌ی کسب و کار دارد و کدام یک با تازگی وارد این میدان شده است. یک کارآفرین با تجربه شکست‌های بسیاری را تجربه کرده است. کارآفرین بودن می‌تواند اراده‌ی قوی‌ترین افراد را هم مورد آزمایش قرار داده و شکست‌های بسیاری را برایشان به جای بگذارد.

شروع کار متواضع و فروتن باشید. کمک، توصیه و پشتیبانی افرادی که پیش از شما این مسیر را رفته‌اند را بپذیرید. ممکن است چیزی را بسازید که قبلا ساخته نشده یا حتی محصولی را بفروشید که قبلا مشابه آن وجود نداشته باشد، در هر حال این مسیر برایتان جدید است.

در مسیر کارآفرین شدن و یادگیری با لغزش‌ها، مشتری‌های عصبانی، مشکلات مربوط به کارمندان و موارد دیگر مواجه خواهید شد. همواره فروتن و متواضع باشید تا بتوانید با آسیب کمتری از منحنی یادگیری عبور کنید.

5) به دنبال راه حل برای مشکلی که وجود دارد باشید.

مخاطب هدف خود را بررسی کرده و ببینید که به چه چیزی نیاز دارند؟ در صورتی که بتوانید به این سوال پاسخ دهید تقاضای فوری برای محصول یا خدمتتان وجود خواهد داشت. اما در صورتی که راهکاری برای مخاطبان خود پیدا نکنید محصولتان غیر ضروری خواهد بود و در فروش آن با سختی و مشکل مواجه خواهید شد.

۶) عاشق محصول خود نباشید.

کسب و کارتان باید همگام با تغییرات بازار و نیاز مشتریان تغییر کند در نظر داشته باشید بسیاری از اوقات، محصولی که ابتدا کسب و کار بر روی آن کار کرده اید شاید در ادامه راه همراه شما نباشد و نیاز به تغییر شوید.

در صورتی که شیفته محصول خود باشید این ذهنیت را به وجود می آورد که متناسب با نیاز مشتری پیش نروید، این کار مانع از پیشرفت و خلاقیتتان شده و شما را ثابت نگه می دارد.

7) فعالیت های درآمدزا در مقابل فعالیت های بدون درآمد.

این را برای خود یک قانون بدانید " گرفتار کارهای پر مشغله ای که برایتان درآمدی ندارد، نشوید." 

اگر زمانی فکر می کنید که مشغله زیادی دارید برای خود یک لیست از کارهای که باید انجام دهید تهیه و طبق آن پیش روید. پس از انجام این کار دو ستون کنار مشغله ها کشیده و آن ها را به کارهای درآمدزا و کارهای غیر درآمدزا تقسیم بندی کنید، با این روش هرگز اجازه نمی دهید به سمتی حرکت کنید که شما را از هدف و توسعه خود دور کنید.

 

منبع: تارنمای lifehack 

 

نظر خود را بنویسید