قبل از انتخاب محصول مشاوره رایگان دریافت کنید: 54695000-021                  

روش های تولید چسب گرانول و انواع آن

روش های تولید چسب گرانول و انواع آن

 

در این مقاله به روش های تولید گرانول پرداخته ایم، اما قبل از هر چیز باید بدانیم که گرانول نوع خاصی از پلیمر نیست، بلکه به شکل دانه دانه پلیمرها گرانول گفته می شود.

 

  • گرانول رشته ای (stand type)

اولین روش تولید گرانول، به صورت رشته ای صورت می پذیرد. این در حالی است که ساخت دستگاه تولید این روش نسبتا ساده می باشد؛ در این روش ابتدا تکه های مذاب پلاستیک از داخل دستگاه اکسترودر عبور می کند و سپس از صافی هایی به صورت رشته ای خارج شده و در ادامه مواد را از استخر آب برای فرایند سرد شدن عبور می دهند و پس از آن به سمت آسیاب پلاستیک هدایت می کنند تا پس از پردازش خشک شود. ناگفته نماند که از این روش برای تولید مواد تازه استفاده نمی شود، چون اکثرا دارای لبه های تیز هستند و این خشکی ها باعث پایین آمدن خروجی نهایی محصولات می شود.

از معایب این دستگاه ها، قطع شدن مداوم خطوط انتقال پلاستیک هست به همین جهیت یک اپراتور تمام جهت کنترل نیاز است.

  • تولید گرانول خشک (Hot Die Face Cutting)

در این روش پلاستیک های خرد شده پس از ذوب شدن در اکسترودر و عبور از صافی ، از سوراخ های ریزی خارج شده و توسط تیغه ای با سرعت زیاد برش می خورد و همزمان بوسیله ی ایجاد مکش و عبور از مسیرهای لوله ای، سرد و خشک می شوند.

در مرحله بعد وارد مخزن بزرگتری شده و در آنجا با اینجاد اختلاف فشار، گرانول های سنگین تر در پایین مخزن ته نشین و اجزا کاربردی آن در بالا دست قابل دسترس خواهد بود. ساختن این ماشین آلات نیاز به دقت بیشتری داشته و قیمت این خط تولید به مراتب بالاتر از روش قبل است به همین دلیل گرانول های تولیدی در این روش بسیار شبیه به گرانول مواد دست اول بوده و از نظر ویژگی های پلاستیک، ثبات بهتری در این مواد وجود دارد.

  • سیستم برش رینگ آبی (Water Ring Cutting)

این روش شبیه  به  تولید گرانول خشک هست با این تفاوت که پس از طرد شدن از صافی و بریده شدن ، با استفاده از نیروی گریز از مرکز به دور مخزنی می چسبد. اطراف مخزن، آب سردی در جریان هست که باعث کاهش دمای مواد شده و به شکل دانه های عدس در می آید. این سیستم بیشتر برای کامپندهای شکننده به کار می رود.

  • سیستم برش زیر آب (Under Water Cutting)

در این سیستم ، مواد همچون رشته ای پس از ذوب و عبور از صافی به زیر آب هدایت و در همانجا با سرعت، برش می خورند. از این روش معمولا برای ظرفیت های بالا( برای مثال یک تن در ساعت) استفاده می شود و یکی از دلایل آن، بالا بودن هزینه نگهداری سیستم است. این روش برای اکثر ترموپلاستیک ها مناسب است.

 

منبع: مقاله گرانول های بازیافتی و نو

 

نظر خود را بنویسید