قبل از انتخاب محصول مشاوره رایگان دریافت کنید: 54695000-021                  

واژه بَسپار از کجا آمده است؟

واژه بَسپار از کجا آمده است؟

 

بسپار واژه ای فارسی است که از دو بخش بس (بسیار) و پار (قطعه) تشکیل می شود، معادل این واژه پلیمر که لغتی یونانی هست و از دو بخش پُلی به معنی «بسیار» و مر به معنی «قسمت یا قطعه» گفته می شود.

 در مفهموم کاربردی بسپار یا پلیمر به ماده ای شامل مولکول های بزرگ که از به هم پیوستن واحدهای کوچک تکرار شونده که تکپار یا مونومر نامیده می شوند ساخته شده است.

 جالب است بدانید بیشتر مواد اساسی مثل پروتئین، چوب، کتین، لاستیک خام (کائوچو) و رزین‌ها بسپار هستند. بسیاری از مواد مصنوعی همچون پلاستیک‌ها، الیاف مصنوعی (نایلون،ریون و…)،چسب‌ها، شیشه و چینی مواد پلیمری هستند.

بسپارها به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند که البته به روش های دیگری نیز دسته بندی می شوند مثلا از نظر اثر پذیری در برابر حرارت به دو دسته گرمانرم‌ها (ترموپلاستیک‌ها) و گرماسخت ها (ترموست‌ها) تقسیم می‌شوند. گرمانرم ها، پلیمرهایی هستند که در اثر گرم کردن ذوب می‌شوند در حالی که گرماسخت ها، بسپارهایی هستند که در اثر گرما ذوب نمی‌شوند بلکه در دماهای بسیار بالا به صورت برگشت ناپذیری تجزیه می‌شوند. بسپارها دارای خواص ویسکو الاستیک است و منشا این پدیده گره خوردگی زنجیره‌ها در هم است.

از همین رو شرکت مهندسی بسپار گستر آریا با اقتباس از واژه بسپار و تجربه سه دهه فعالیت با نام تجاری لومیناک در عرصه تولید آمیزه های پلیمری،حضوری مقتدرانه همراه با کیفیت از طریق نوآوری را سرلوحه تولیدات خود قرار داده است.

منبع: دانشنامه بسپاران

نظر خود را بنویسید