قبل از انتخاب محصول مشاوره رایگان دریافت کنید: 54695000-021                  

معرفی اجمالی روش بازخورد ساندویچی در حوزه فروش

معرفی اجمالی روش بازخورد ساندویچی در حوزه فروش

در روش ساندویچی بازخورد اصلی و منفی را در پوششی از 2 بازخورد مثبت قرار می دهیم، دقیقا مثل ساندویچ که محتوای آن توسط 2 تکه نان احاطه شده است. به این صورت که در ابتدا نکته مثبت بیان می شود و سپس انتقاد و بازخورد منفی را ارائه می کنیم و در انتها مجددا صحبت را با یک بازخورد مثبت به پایان می رسانیم.

۳ مرحله برای اجرای بازخورد ساندویچی؛

مرحله اول: تشویق. مکالمه‌‌ی شما با یک بازخورد مثبت آغاز می‌شود. در این مرحله، فرد ارائه‌کننده بازخورد شروع به تعریف و تمجید از مخاطب خود می‌کند.

مرحله دوم: بازخورد منفی. در این مرحله است که ماهیت اصلی بازخورد ساندویچی ایجاد می‌شود. در میانه‌‌ی مکالمه، فرد شروع به ارائه نقطه‌نظرهای سازنده و بازخورد منفی خود می‌کند.

مرحله سوم: تشویق. در انتها، زمانی که انتقادها و پیشنهادها ارائه شدند، مجدداً باید به تشویق و تکرار نقاط مثبت پرداخته شود. هدف از انجام این کار این است که مکالمه را به‌خوبی و خوشی به اتمام برسانیم.

نقاط قوت روش ساندویچی؛

  • در شرایطی، می تواند اثرگذاری بازخورد منفی را ملایم کند. اصلی ترین دلیل افراد برای استفاده از این روش این هست که شاید برای شما هم پیش آمده باشد زمانی که می خواهید بازخورد منفی را ارائه دهید اگر در ابتدا از موارد مثبت بازخورد استفاده کنید و در ادامه موارد منفی را بیان کنید پذیرش آن برای مخاطب راحت تر خواهد بود.
  • ارائه بازخورد منفی را راحت‌تر می‌کند. بیایید با این واقعیت روبرو شویم که ارائه بازخورد منفی کار دشواری است. افراد زیادی وجود ندارند که هنگام ارائه این نوع بازخورد و احساس راحتی و داشته و برای انجام آن شوق و انگیزه داشته باشند. در چنین شرایطی، استفاده از روش بازخورد ساندویچی به هرکس کمک می‌کند تا نقطه‌نظرهای خود را آسان‌تر و بهتر بیان کنند. 
  • این کمک می‌کند که جلسه یا مکالمه را با یک نکته مثبت به پایان برسانید.

نقاط ضعف روش ساندویچی؛

  • ممکن است سردرگمی بیشتری را ایجاد کند.
  • ممکن است باعث ایجاد اضطراب در فرد دریافت کننده بازخورد شود.

 

نظر خود را بنویسید